Situering

Iedereen heeft recht op een kwaliteitsvol leven en op psychische herstelondersteuning.

Psychiatrische Zorg in de Thuissituatie is ontstaan vanuit de gedachte een brug te leggen tussen de geestelijke gezondheidszorg en eerstelijnszorg. Vesta kreeg hierin zijn plaats in 2005 en werd erkend door FOD Volksgezondheid als pilootproject. Het project kreeg de naam VESTA omdat dit symbool staat voor de Romeinse godin van huis en haardvuur. Deze vertaling geeft een mooie schets van onze doelstellingen.

Sinds 2015 werd de naam gewijzigd naar Psychiatrisch Ondersteuningsteam, omdat deze beter de lading dekt van hetgeen we doen.

VESTA is een samenwerkingsverband tussen de geestelijke gezondheidszorg en de reguliere thuiszorg.

De stuurgroep bestaat uit volgende partners:

  • Groep Zorg H Familie vzw, afdeling Beschut Wonen “De Bolster “
  • Vzw Beschut Wonen “Eigen Woonst
  • Vereniging van Mantelzorgers en Gebruikers
  • Gezinszorgdiensten
  • Thuisverplegingsdiensten
  • OCMW Kortrijk
  • Psychiatrisch Ziekenhuis O.L. Vrouw van Vrede
  • Groep Zorg H Familie vzw, afdeling PZH Familie
  • PAAZ AZ Groeninge
  • Netwerk Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-West-Vlaanderen

In de regio Zuid-West-Vlaanderen is VESTA centraal aanspreekpunt voor alle vragen omtrent geestelijke gezondheidszorg. Contacteer ons voor meer informatie.

Vesta oriënteringspunt situering

Veelgestelde vragen

Is de hulp gratis?

De meeste vormingen in ons aanbod zijn gratis. Wanneer onze expertise niet binnen ons team ligt, gaan we opzoek naar een externe partner waarbij vorming tegen betaling mogelijk is. Enkel wanneer een thuisbegeleiding wordt opgestart, vragen wij €2 of €5 per huisbezoek, afhankelijk van jouw statuut.

Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens? GDPR?

Alle gegevens worden bijgehouden volgens de huidige GDPR-wetgeving.Meer hierover vindt je bij het luikje GDPR op onze website onderaan.

Kan ik hulp krijgen buiten de uren?

Vesta is enkel bereikbaar tijdens de kantooruren en op dinsdag en donderdag ook van 16u tot 19u. Indien u hulp nodig hebt buiten deze uren verwijzen wij u graag door naar de wachtposten.

Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met de aangeboden hulp?

Heeft u een klacht dan zijn we steeds bereid om te luisteren, dit verder uit te klaren en indien nodig in overleg te gaan met u en onze coördinator.

Is Nederlands verwacht?

Een basiskennis Nederlands is vereist.